tillbaka till naturen

En svårt besudlad dag har förgått. Varför den är besudlad ska jag inte gå närmare in på men den kan liknas med vinter OS 1940 som förövrigt var inställt på grund av kriget. Idag började jag, föga förvånande dagen med biologi. Åkesson bombarderade oss med klurigheter angående nervsystemet och avrundade lektionen med ett privat samtal med mig och Markus (vi har nämligen ett överlevnadsprojekt som projektarbete). Vi står inför en del utmaningar och det som kan tänkas bli den svåraste nöten att knäcka är vädret. Vädret lever sitt eget liv precis som Björns fantasier en bastusekts kväll, det går alltså bara att förutspå, aldrig säkerställa.

 

Om vi som planerat, lever våra fyra överlevnadsdagar i skogen i slutet av november är risken för snö mindre än i december och framåt. ”Men i november är det ju varmt” konstaterade Åkesson, dock med en smula ironi. Ordet varmt fanns inte riktigt med i min tankegång. Jag tänker mig snarare kyliga mornar där vi vaknar huttrande i en fuktig sovsäck klockan halv fyra när det fortfarande är mörkt och bönar för att solen ska gå upp. Precis som det kan vara på sommaren men nu med isbitar hängande från vår näsa och våra ögonbryn.

 

På fredag ska vi besluta när vi ska överleva, hur vi ska överleva och om vi ska överleva. Om det blir när det fortfarande är varmt i slutet av november, eller om vi ska göra det något senare (när permafrosten utbrett sig) står skrivet i stjärnorna. Vad som är säkert är att den oundvikliga kebabpizzan vid hemkomsten kommer att smaka sublimt gott.

 

I framtiden kan ni förvänta er en smärre intervju med allas vår favoritlärare Petter. Kanske delar han med sig av smakrika recept som kan förgylla vardagen. Kanske gör han det inte.

mvh


Kommentarer
Postat av: Beano

Ni kan lära er lite av en annan Björn.. Nämligen den store Bear Grylls!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0