Gonna let the light, shine on me

Med reservation för relevans och beskaffenhet…

Mitt år (2008) som jag minns det, där jag främst erinrat händelserna jag skrivit om genom bilder jag tagit.

 

Januari - En brutalt lyckad nyår som jag har många fina minnen ifrån. Vurpar med moppen mitt i månaden pga. av blixthalka i 60 km/h. Undkommer blott med blånagel

 

Februari – Stukar fingret. Sover i en tjejkompis farstu (den värsta natten i mitt liv). Har dessutom flera tunga nätter med studier som pågår till halv tre på natten. André hjälper mig med min fars namnteckning när jag är i stort behov av den. Läser Dennis Lehanes bok Coronado. En riktig skitbok som var ganska bra. Står i kiosk med Björn. Christer talar klart och tydligt om för oss att ”mig sätter man sig inte på” efter att Olof ”mediabolaget ” försökt sätta sig på honom.

 

Mars – Lagfest, trevligt. Dala dricker ungefär två sjuttis. Åker till Lund med klassen. Ser kändis på tåget. Markus är helt såld i sin nya ipod touch. Får en potatis formad som ett hjärta av mattanten. Ligger senare med henne. Jag och Markus provar fula skinnjackor och pilotbrillor på H&M. Patrik köper folle 3,5% som vi dricker på hotellrummet. Ringer sedan till Gotland och berättar vilket ös det är. Får vackra kort på Elin Alkvie på tåget under hemresan när hon får sin ej nödvändiga skönhetssömn. Elin J tar kort på mig när jag sover, är ovanligt söt måste jag säga.

 

Börjar med min språkhistoria. Riktigt intressant men emellanåt tråkigt. Börjar söka sommarjobb på fältgatans äldreboende. Åker till Danmark med fotbollslaget. Träffar mycket trevliga tjejor från söder om Göteborg. Får mustiga sovbilder på Björn och Jonas. Kan skicka vid intresse. Dricker alkohol och bryter mot överenskommelse, tränarna låtsas bli sura. Dala köper hem alkohol för 2,5 k, tror det gick åt under sommaren. Kommer hem, får se Fidelis med rävsvans.

 

April – Labbar på biologin, åker sprillans ny Volvo Cab och gör fantastiskt god pizza med Björn och Klasén. Kan ha varit då incidenten med kniven och osten inträffade. Vi åker till Stockholm med klassen och ser på teater på Dramaten. Får ont i rumpan av stolarna.

 

Åker på arbetsintervju, väldigt positivt. Dags för lagfest igen, woho. Ruben sliter sönder mitt linne av okänd anledning. Pluggar till körkort.

 

Maj – Fyller 18!! Har 18 års fest med Adrian. Får en söt bild i tidningen, tack Renée och Sassa!  Dåligt datum och ort gjorde att många gäster inte kunde komma men det kom en hel folk ändå. Vi har en smärre bastusekt. Naturen börjar vakna till liv på allvar och träden blommar. Skjuter hagelgevär första gången, mustig känsla. Fiskar i Lövsta damm med Ander och Rasmus, vi får sammanlagt 14 fiskar. Fotar ett fantastiskt vackert kort på Fidelis när han strövar på gräsmattan mot mig som senare bli motivet på mitt visa-kort. Rensar ogräs i vårt jordgubbsland i tre timmar för operation dagsverke. Jag, Adrian, Ander och Thorsson åker in på fin krogrunda. Träffar Fredda ”Why not” och Thorsson blir på lyset. Jag får jobbet och schemat är dessutom bra. Gör rabarbersaft (måste göra om det nästa sommar, inte av denna värld gott!). Vi fortsätter med vårt frenetiska Zatacka-spelande i skolan. Jag ser Adam Tensta på gutekällaren. Får munblåsor. Mönstrar och blir preliminärt militärpolisbefäl. Smeker matte B-kursen och blir godkänd J Gör mycket rabarberpaj.

 

Juni – En jäkligt bra tvådagars helg. Hamnplansfilt och vält Gotlandsfår i backen ner mot hamnen var några av företeelserna. Många fina dagar, bl.a. tar 89:orna studenten, gläds otroligt mycket med dem. Skolavslutning! tar körkort dagen efter. Åker till Slite för att fira med Rasmus. Äter dålig pizza och köper ett paket piggelin á la 15 st och en Pomac. Efter fyra piggelin smakar jag inget längre, efter sju är känslan kafkalik. Är i full gång med mitt sommarrum. Är ledare i fotbollsskolan några dagar. Jobbar min första dag den 20:e som boendeassistent på fältgatan. Fidelis blir sjuk och åker till veterinären för prover. Den bästa midsommaren med Gos (Jesper Hägg). Vi åker till Fårö med full ammunition och bygger ett förtält bakom bilen med presenning, blir hur bra som helst. Träffar Rasmus, Adrian, Ander med flera där. På midsommaraftonen sätter vi oss på stranden i den stekande solen i brassestolar och dricker ett par kalla. Träffar Säther 02.30. Hamnar oklart i nåt tält längre bort mot Ullahau med trevlig tjej. Fryser som fan och går hemåt klockan halv fem. Är vid Sudersand klockan halv sex och tänker vilket geni jag är som hittat dit. Där träffar jag Adrian och blir väldigt lycklig då jag trodde att jag var ensam vaken i världen. Solen har precis börjat gå upp och vi går ner till stranden. Där träffar vi Ander, Sissel och Rasmus. Adrian tar sig ett dopp och sen går vi till campingen för att sova några timmar. Vaknar på midsommardagen och jag och Gos åker hem. Är hårt tagen av de senaste aktiviteterna och sover sedan gott i 12 timmar. Forsätter med mitt sommarrum och målar väggar. Det är så roligt att jag glömmer bort att äta och dricka. Mindre bra med tanke på att vi ska spela fotbollsmatch i Fårösund senare. Blir hämtad och vi åker ut. Vi spelar bra men får inte riktigt in bollen. Ska vid en situation ta tillbaka bollen från Fårösundsspelare och vi båda ramlar i fallet. Jag bryter oturligt armen, det gör ont, jag konstaterar att jag brutit armen och går av planen (fick ett gult kort också). Olof ringer efter ambulans, men tyvärr finns det ingen tillgänglig så jag får åka med vår lagledare till akuten. Det var inga nöjsamma mil och jag råder er som ska skada er: Gör det för helvete nära ett sjukhus. Väl där får jag snabbt hjälp och smärtstillande. Får reda på att vi måste ta bort Fidelis när jag ligger på akuten. Smärtan från frakturen kunde jag uthärda men den nyheten fick mig att börja gråta. Röntgas och blir inlagd för operation. Har en fördjävlig natt med svåra smärtor tillsammans med en livligt snarkande tant.

 

Sommarrummet har blivit klart. Jag åker till Rasmus och vi gör mitt gips lite finare. Efter två timmar är han färdigt med spray-brushen och resultatet är fantastiskt.

 

Juli – Åker på roadtrip med Ander och Rasmus över Gotland. Är på stranden, åker till kneippbyn, Babben kommer till dalhem. Jag och Ander fotograferas med henne vilket är oerhört stort. Jag och Ander drar några dagar senare till Vadstuck för att se Mustasch. De är grymma. Tränar pärk på konstgräset i rävhagen med mitt lag, får slå med vänster hand.

 

Börjar packa till Stångaspelen där jag ska tillbringa fyra dagar med Klasén, Bylund och Thorsson, kan det bli bättre? Bränner en kultförklarad skiva som spelas rikligt och som har förklarats odödlig. Har rent allmänt skitroligt och har många roliga minnen därifrån. Smaklösa kommer till Dalhem och spelar, dalhem desperados.

 

Fortsätter mitt liv och försöker komma ut och springa lite varje morgon trots gipset. Går upp innan sju varje morgon och springer. Gör det i en vecka och fortsätter sedan så en vecka till, dock bara varannan dag. Är på trevlig födelsedagsfest hos Felicia. Går på Winnerbäcks konsert med ”Kjell”. Innan själva konserten gjorde vi vårt traditionella besök på restaurang kina och åt fyra små rätter och gick ner på hamnen för att fylla ut med glass. Fullkomligt lyckad kväll med andra ord.  Får ta av mig gipset dagarna efter och det känns minst sagt ovanligt. Åker till Stockholm för min storasysters bröllop. Det är jättevackert, träffar en massa släktingar och bröllopsfesten är fantastisk.

Ser Timo Räisänen på gute. Försöker filma ”sixteen” med mobilen när någon slår till den så att den flyger upp på scenen. Där ligger den ända tills basisten märker den och tar upp den. Han tittar på den som att det var en horrokrux och ger den sedan till Patrik som uppmärksammat min förlust och jag får tillbaka min mobil.

 

Augusti – Cyklar de 15 kilometerna till Björn en morgon för att se umgås och se OS. Det är trevligt trots att han mest ligger och sover i soffan bredvid. Har en bonsig förfest hemma hos mig med Gos innan en kräftskiva vi ska bevista. Vi gör även köttfärspaj som vi tror var väldigt god. Är med Rasmus och vi beslutar oss halv ett på natten för att inte gå och lägga oss då vi tänkt gå ut på jakt klockan halv fyra. Vi sätter på en film som han tror är bra. Camp Rock heter den, och den ska sedan visa sig vara den film som gett mig den mest traumatiska upplevelsen i mitt liv. Den börjar regelrätt vidrigt som sig bör och jag börjar må mentalt dåligt av dess handling och omfång efter bara några minuter. Tröttheten tillsammans med att Rasmus ruskar i mig så fort han märker att jag försöker somna (det är nämligen det barn gör när hemska saker sker, de gråter sig till sömns) gjorde det hela till en oförglömlig stund av mitt liv. Börjar skolan igen.

 

Sep – Får pris för matchens lirare i matchen mot IFK Visby som vi vinner med 3-1, en korthållare från dressman. Är på förfest och sedan kommer gäster, varav en har med sin pappa. Han är 72 år och får smeknamnet gandalf dels på grund av sitt vita skägg.

 

Okt – Åker till Barcelona för att hälsa på min storasyster som bor där sedan ett halvår med min lillasyster. Rolig resa till ett roligt land.

 

Nov – Jag och aga Tom skapar ”Vängebo söker fru”. Vi sätter upp tre affischer men Alex tar tyvärr ner alla. Spelar squash en fredagseftermiddag med Markus och Johan, det är kul. Åker till Stockholm med klassen och besöker ett buddhistcentra och två museer.   

 

Dec – Åker på ett litet klass-LAN hemma hos André och John som är riktigt trevligt. Alex kommer på besök efter första lagliga krogrundan tillsammans med Hanna och myntar namnet pickpär.

 

Jag, Gos, Markus och Samuel påbörjar ”Into the Wild”, närmare bestämt vårt projektarbete. Vi bor i skogen i ett vindskydd och lever på natur och de förnödenheter vi har med.

Det var riktigt mysigt och vi har lärt oss otroligt mycket om konstpausers effekt på åhörarna.  

 

Rolig treafest, tung dag innehållandes Petters dans på julavslutningen som är oförglömlig och en klassfest på kvällen. Firar en god jul med familj och vänner. Jobbar några dagar, åker tomtetåg och firar nyår med vänner. När jag läst ovanstående blir det för mig ännu tydligare att året som sådant varit oerhört händelserikt och framförallt roligt! Men det hade inte gått utan er. Gott nytt år!     

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Nandi

Tack för att du bidragit till det bästa år 2008 någonsin Edvard! :)

2009-01-03 @ 18:32:57
Postat av: jeneie

petters dans ÄGDE! dog en smula där fakitskt.

2009-01-03 @ 21:15:01
Postat av: Primita

Hmpf, storasyster bor där va? Nästa gång får du bo på hostel! ;)

2009-01-03 @ 22:33:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0